چیدمان میز پذیرایی

 

چیدمان میز پذیرایی از جمله مهم ترین موارد برای جذب مهمان ها به غذا و مواد خوراکی هست. اولین حسی که در هنگام غذا خوردن تحریک میشه بینایی هست. افراد با دیدن میز خوشمزه و زیبا بیشتر میل به خوردن غذا پیدا می کنن. پس باید حتما اصول چیدمان میز پذیرایی رو برای برگزاری یک مهمانی عالی یاد بگیریم. در این مطلب نکات مهم و مفیدی درباره ی این موضوع ذکر میشه.

 

انتخاب یک رومیزی زیبا برای چیدمان میز پذیرایی

اولین کاری که باید برای چیدمان میز پذیرایی انجام بدین انتخاب یک رومیزی مناسب هست. رومیزی باید متناسب با نوع غذاها، مهمانان و پذیرایی انتخاب بشه. اگر یک مهمانی خودمانی و غیر رسمی دارین بهتره از رومیزی های یکبار مصرف استفاده کنین تا نگران کثیف شدن اون نباشین اما اگر مهمانان رسمی دارین توصیه میشه حتما از رومیزی پارچه ای استفاده کنین. جنس رومیزی پارچه ای بهتره از کتان باشه. این نوع رومیزی ها راحت تر تمیز میشن و زیبایی خاصی دارن. رنگ و طرح رومیزی حتما باید متناسب با رنگ و طرح ظروف انتخاب بشه.

اگر ظروف شما دارای طرح  شلوغ هستن توصیه میشه از رومیزی تک رنگ و ساده استفاده کنین تا هارمونی حفظ بشه ولی اگر ظروف ساده و بدون طرحی دارین بهتره از رومیزی های طرح دار استفاده کنین. رنگ خیلی تیره برای رومیزی توصیه نمیشه. از رنگ های سیاه دوری کنین. رنگ هایی مثل بنفش، آبی، فیروزه ای و صورتی بهترین انتخاب برای رومیزی هستن. البته بر اساس سلیقه و رنگ ظروف خودتون بهتره یک رومیزی مناسب رو انتخاب کنین. وجود یک رومیزی زیبا باعث میشه چیدمان میز پذیرایی شما بسیار زیبا دیده بشه. پس اصلا ازش غافل نشین.

یکی از بهترین انتخاب ها برای خریداری ظروف با کیفیت و متفاوت در جهت چیدمان میز پذیرایی ظروف هومیت هست که یکی از زیباترین طرح هاش رو در ویدئوی پایین میبنین.

مراحل چیدمان میز پذیرایی

بعد از انداختن یک رومیزی زیبا حالا نوبت چیدمان میز پذیرایی و ظروف می رسه. قبل از هر چیز برای هر مهمان یک زیر بشقابی شیک و زیبا بزارین. بشقابی که قرار هست توی اون غذای اصلی خودتون رو سرو کنین روی زیر بشقابی بذارین. دستمال هر مهمان رو سمت چپ  بشقاب قرار بدین. گذاشتن دستمال یکی از اصول مهم در چیدمان میز پذیرایی به حساب میاد. چنگال رو روی دستمال قرار بدین. قاشق و کارد باید در سمت راست بشقاب قرار بگیرن. توجه داشته باشین که همه ی موارد در یک راستا باشن و بی نظمی صورت نگیره.

لیوان آب باید بالای بشقاب و در سمت راست قرار داشته باشه. این موارد اصول چیدمان ظروف هستن قطعا میشه تنوعی هم در این چیدمان انجام داد ولی خب اصول اصلی این موارد هستن. در صورتی که همه ی افراد دور میز غذاخوری نشسته باشن شما حتما باید از این اصول پیروی کنین. اگر پذیرایی به صورت سلف سرویس انجام بشه قطعا باید چیدمان به شکل متفاوت تری انجام بشه. در چیدمان میز پذیرایی سلف سرویس همه ی مهمانان خودشون به میز اصلی مراجعه می کنن و غذا رو به اندازه ای که نیاز دارن برای خودشون میکشن. بهتره به این مراحل در چیدمان توجه کنیم.

قبل از خوندن ادامه مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یه سری هم به مقاله همه چیز درباره چیدمان ظروف در مجالس بزنید .

اگر میز غذاخوری شما به اندازه ی کافی بزرگ هست بهتره تمام غذاهای تهیه شده رو روش قرار بدین اما اگر میز کوچکی دارین لازم نیست همه ی غذا ها رو به زور روی میز جا کنین و چیدمان میز پذیرایی رو بهم بریزین. کاسه سوپ، سالاد، برنج، خورش و سایر مخلفات بهتره در وسط میز باشند طوری که همه ی مهمانان دسترسی کامل به غذاها داشته باشن. البته اگه از شمع و گل برای تزیین میز استفاده می کنین حتما اون ها رو در مرکز میز قرار بدین و دیس و کاسه ها رو در اطرافشون بزارین. نمک ، ادویه و انواع نوشیدنی ها بهتره روی میز قرار داشته باشن.

چیدمان میز پذیرایی سلف سرویس

برای چیدن این نوع میز باید نکاتی دیگه ای رو مد نظر داشته باشین و بهش توجه کنین. اگر میز شما به اندازه ای بزرگ نیست که همه ی مهمونا دورش بشینن و غذای خودشونو بخورن بهتره از روش سلف سرویس استفاده کنین. یعنی همه ی غذاهای تهیه شده رو روی میز قرار بدین و از خود مهمونا بخوایین تا غذاشون رو بردارن. این نوع پذیرایی چند تا مزایا و معایب داره که بررسی شون می کنیم. در این روش باید چیدمان میز پذیرایی رو به طور دیگه ای انجام بدین.

قبل از هر کاری باز نیاز به یک رومیزی مناسب دارین. برای میز سلف سرویس حتما باید از یک رومیزی بلند استفاده کنین که تا روی زمین بیاد و بزرگ باشه چون در این حالت قراره صندلی ها از دور میز برداشته بشه و هر کس به راحتی غذای خودشو از روی میز برداره. بشقاب های مورد نیاز باید به تعداد مهمان ها روی میز گذاشته بشه. اگر غذای پلویی دارین حتما باید بشقاب پلو خوری روی میز پذیرایی وجود داشته باشه. حتما قبل از انجام پذیرایی به دقت تمام ظروف رو بشمارید تا هیچ کم و کسری در چیدمان میز پذیرایی نباشه.

برای مشاهده محصولات هومِیت کلیک کنید.

غذاها در ظرف های جداگانه و چنگال و قاشق های جداگانه روی میز قرار بگیرن. معمولا سلف سرویس برای جمع ها و مهمانی های خودمانی انجام میشه و تزییناتی زیادی هم به کار نمیره اما اگر دوس داشتید می تونین با استفاده از گل و شمع میز خودتون رو تزیین کنین. چیدمان میز پذیرایی سلف سرویس باید جوری باشه که تمام مهمان ها دسترسی کاملی به غذاها داشته باشن. البته به اندازه بودن غذا هم از جمله موارد بسیار مهم به حساب میاد. توجه داشته باشین که غذا به اندازه ی تمام مهمان ها وجود داشته باشه.

توصیه می شه چیدمان به صورت منظم انجام بشه. بشقاب ها، قاشق و چنگال ها رو در یک گوشه ی میز قرار بدین. سوپ رو حتما در ظرف وارمر دار بریزید تا سرد نشه و ملاقه مناسبی داخل اون قرار بدین. سالادها باید یک جا و در کنار هم قرار بگیرن. اگر سس خاصی رو برای سالاد آماده کردین حتما در کنارش قرار بدین. پلو و خورش بهتره روی میز در کنار هم قرار داشته باشن. برای خورش ها هم حتما از ظرف وارمر دار استفاده کنین تا از سرد شدن اون جلوگیری بشه. نوشیدنی ها در گوشه ی دیگر میز به همراه لیوان ها باید قرار داشته باشن. توجه داشته باشین که برای انجام چیدمان میز پذیرایی حتما باید اصول هایی رو رعایت کنین. اگر همه چیز با اصول و برنامه ریزی پیش بره قطعا مهمانان لذت بیشتری رو از مراسم خواهند برد.

اگر علاقه مند به مشاهده بقیه سرویس ها هستید پیج اینستاگرام HOMATE را ببینید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
nexus
درباره ما
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • کاربر ساده 16 اسفند 1400 / 3:25 ب.ظ

    رنگ سال چه رنگیه که ظروف بر اون اساس انتخاب کنیم؟

    • armanfar 17 فروردین 1401 / 3:56 ب.ظ

      با سلام
      رنگ ظروف بستگی به نوع رنگ لوازم خانه دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *