شستشوی ظروف

شستشوی ظروف

شستشوی ظروف یکی از کارهای روزمره و تکراری برای ما خانم هاست. بعد از هر وعده غذایی حجم زیادی از ظرف ها باقی می مونه که حتما باید شسته و تمیز بشن. اگه می خواین ظروف خیلی زیبا و باکیفیت خرید کنین حتما به سایت هومیت سر بزنین. چند تا نکته ی بسیار مهم و کاربردی درباره ی شستشوی ظروف وجود داره که می خوایم در این مطلب دربارشون حرف بزنیم. اگه تو هم دوس داری اصول و نحوه ی صحیح شستن ظرف ها رو یاد بگیری حتما تو این مطلب همراه ما باش.

روش صحیح و اصولی شستشوی ظروف

برای شستن اصولی ظرف حتما باید چند تا نکته رو رعایت کنین.

  1. قبل از هر کاری اول دستکش به دستتون کنین. استفاده از دستکش باید براتون تبدیل به یک عادت بشه. متاسفانه بسیاری از خانم ها بدون توجه به این مورد هر روز پوست دست خودشون رو با مواد شوینده تماس میدن و باعث خشکی و پیری زودرس پوست دست های خودشون میشن. پس توجه داشته باشید که استفاده از دستکش یکی از مهم ترین موارد در شستشوی ظروف هست. برای اینکه پوست دستتون خراب نشه حتما این مورد رو رعایت کنین.
  2. از اسکاچ و اسفنج مناسب استفاده کنین. برخی از خانم ها از اسکاچ های نامناسب برای شستشوی ظروف استفاده می کنن. یک اسکاچ مناسب نباید به ظروف شما آسیب وارد کنه و باعث ایجاد خط و خش بر روی اونا بشه. اسکاچ های خیلی زمخت و محکم باعث ایجاد خش روی ظروف چینی و قابلمه ها میشن. اگه چنین اسکاچی دارید اصلا ازش استفاده نکنین و در اولین فرصت یک اسفنج نرم و مناسب خریداری کنین. همونطور که می دونین قابلمه های سرامیکی حتما باید توسط اسفنج های خیلی نرم تمیز بشن و در غیر این صورت عمر کمتری خواهند داشت.
  3. مقدار شوینده ای که برای شستشوی ظروف استفاده می کنین حتما باید به اندازه باشه، نه زیاد و نه کم. بعضیا فک می کنن با ریختن شوینده زیاد ظرف ها کاملا بیشتر تمیز میشن اما باید بدونین که این کار نه تنها تو تمیزی ظرف ها تاثیری نداره بلکه باعث میشه مقداری از ماده شوینده روی ظرف ها باقی بمونه و وارد سیستم گوارش بشه که این موضوع خیلی برای سلامتی ضرر داره. پس دقت داشته باشین که از ماده شوینده به اندازه ی کافی استفاده کنین نه خیلی زیاد و نه خیلی کم.
  4. دمای آب از جمله موارد مهم دیگه در شستشوی ظروف چینی ،اوپال و… هست. دمای آب باید ولرم متمایل به گرم باشه. برای از بین بردن چربی های ظروف حتما باید در مرحله اول از آب گرم استفاده کنین. آب گرم باعث میشه تا چربی ها راحت تر از بین برن. البته اگر قصد شستن لیوان و فنجان رو دارین که چرب نیست، می تونین از آب سرد هم استفاده کنین. توجه داشته باشین که در هنگام شستشوی ظروف آب رو هدر ندین. در هنگام تمیز کردن ظرف با اسکاچ حتما شیر آب رو ببندید تا آب هدر نره. این موارد از اصول مهم در شستن ظرف بودن.

اشتباهات رایج در شستشوی ظروف

  1. یکی از اشتباهات رایج شستن ظروف اوپال ، چینی  و… در سینک کثیفه. اگر سینک شما کثیفه حتما باید قبل از شروع کردن شستشو ظروف اون رو تمیز کنین. توجه داشته باشین که هر نوع باکتری و میکروبی می تونه تو محیط کثیف وجود داشته باشه. شستن ظرف در سینک کثیف باعث انتقال میکروب و باکتری ها به ظروف میشه و این اصلا برای سلامتی شما و خانواده خوب نیست. حتما قبل از شروع کار سینک رو با مواد مناسب تمیز و ضدعفونی کنین تا تمام باکتری های موجود در اون از بین بره.
  2. از دیگر اشتباهات رایج در شستشوی ظروف شستن ناقص ظرف ها هست. احتمالا برای شما هم پیش اومده که بعد از خوردن آب فقط لیوان رو آبکشی کنین و بزارین تو آبچکان. توجه داشته باشین که شستن ناقص ظروف می تونه باعث انتقال بیماری ها و میکروب ها بشه. اگه تو خونه افراد دیگه ای هم جز شما وجود دارن اصلا نباید شستشوی ظروف رو ناقص انجام بدین. حتما بعد از استفاده هر ظرف با استفاده از اسکاچ و مایع ظرفشویی، ظرف خودتون را بشورید. این مورد درباره ی کارد و چاقو هم صدق می کنه.
  3. اگر غذا و موادی داخل ظرف وجود داره حتما باید قبل از شستن اونا رو دور بریزین. یک بار من شاهد ظرف شستن یک نفر بودم که تمام غذای مونده و آشغال ها رو به جای سطل داشت توی سینک می ریخت. یک کثافتی توی سینک به راه انداخته بود که بیا و ببین. خانم های محترم حتما قبل از شروع به کار غذای اضافی مونده روی بشقاب رو دور بریزید و بعد به صورت منظم و مرتب شستشوی ظروف رو آغاز کنین. وجود آشغال بر روی ظروف باعث میشه تا کار شما به خوبی و تمیز انجام نشه. پس حتما به این مورد توجه کنین.

پیج اینستاگرام هومیت رو جهت مشاهده نمونه کارها از دست ندید.

رعایت نظم در شستشوی ظروف

یکی از موارد بسیار مهم در شستشوی ظروف رعایت نظم هست. نظم در هر کاری باعث میشه درگیری ذهنی کمتری به وجود بیاد و کمتر انرژی اتلاف بشه. قبل از شروع شستشو حتما بشقاب ها، دیس ها، لیوان ها و قاشق و چنگال ها رو مرتب کنین و هر کدوم رو به صورت جداگانه قرار بدین. این نظم دهی کار شما رو در شستن ظروف چند برابر راحت تر می کنه. بهتره نظم رو در تمام جنبه های زندگی خودتون رعایت کنین.

شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از بهترین ابزارها برای کمتر کردن فشار کاری تو خونه هست. اما موردی که درباره ی اون وجود داره اینه که بهتره به صورت روزانه برای شستن ظرف ها از اون استفاده نکنین. دلیلش اینه که اگر به صورت مداوم ظرف های خودتون را با ماشین بشورید عمر اونها کمتر میشه. کدر شدن، از بین رفتن رنگ و سایر مشکلات پیش میاد. بهتره برای شستن ظرف ها در ماشین حتما اصول چیدمان رو رعایت کنین و از گذاشتن تعداد ظرف زیاد تو ماشین خودداری کنید. گذاشتن ظرف بیش از ظرفیت ماشین باعث میشه تا شستشو به خوبی انجام نگیره. امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه. یادتون باشه که هر کاری در دنیا اصولی داره حتی ظرف شستن.

اگر علاقه مند به براق کردن ظروف چینی هستید به مقاله ی همه چیز درباره براق کردن ظروف چینی مراجعه کنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[Total: 0 Average: 0]
nexus
درباره ما
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
  • کاربر ساده 16 اسفند 1400 / 3:22 ب.ظ

    ممنون بابت این مقاله خوبتون فقط یه سوال دارم … بوی تخم مرغ و ماهی رو با چی ازبین ببرم که بهتر باشه؟؟؟؟؟؟

    • armanfar 17 فروردین 1401 / 3:21 ب.ظ

      با سلام
      از مواد شوینده معطر میتوانید استفاده کنید.

  • Baran karami 2 اسفند 1400 / 9:22 ق.ظ

    Salam homate
    Man mashin zarfshoei Daram VA sink nadaram
    Mikham bdoonam az che ghors zarfshoei mishe estefade kard?
    Anzim ghors asibza nis?
    Age momkene zood javab bdin

    • armanfar 17 فروردین 1401 / 3:17 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      هومیت پیشنهاد میکند از ظروف تزیین شده با طلا داخل ماشین ظرفشویی استفاده نشود ولی برای سایر ظروف به شرط استفاده از مواد شوینده مرغوب و با کیفیت مشکلی نیست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *